Saturday 4 September 2010

Football Does Matter!!

Apa sebenarnya kisah Jack Wilshere? Bermula dengan cerita die jadi peacemaker sampailah die jadi mat skodeng...mane satu yang betul?? Stuart Pearce langsung tak teragak-agak untuk menggugurkan pemain ini daripada kesebelasan utama U21 England semasa perlawanan menentang Portugal U21. Mungkin satu tindakan yang baik memandangkan Wilshere lebih banyak menghabiskan masa di balai polis daripada padang latihan sejak 2-3 hari lepas. Tapi kenapa tetiba kecoh tak tentu pasal??!! Berbalik kepada senario-senario sebelum ni, Gerrard yang pernah kena tangkap sebab kes pukul orang disenyapkan oleh media Britain, sama gak dengan kes Evra hire pelacur kat motel pun disenyapkan media Britain, kes Rooney kencing tepi jalan dek mabuk kaw-kaw pun disenyapkan oleh media. Bagi mereka itu bukanlah isu besar mane pun. Yang penting ape yang dipamerkan oleh pemain atas padang. Diharapkan semua insiden ini dapat dijadikan sebagai pengajaran oleh Wilshere. Jangan telalu leka dengan populariti dan kemewahan yang diperoleh sekarang. Kareer hang masih panjang lagi...masih banyak yang perlu dibuktikan. Tunjukkan kehebatan atas padang dan bukannya depan kelab malam.



Andrey Arshavin merupakan antara pemain bola sepak yang paling jujur bagi aku. Sedang pemain-pemain yang lain kecoh binsing-bising pasal kehebatan masing-masing, pemain Rusia ni lebih suka untuk melihat kekurangan yang perlu dibaiki dan tak pernah berselindung dan ego. Walaupun dah membuka akaun gol untuk musim ni, Arshavin masih tak puas hati dengan corak permainannya. Die merasakan corak permainan efektif yang dipamerkan di Liga Rusia gagal ditonjolkannya di BPL. Memang la bro...kat Liga Rusia bolehlah kau dribble 7-8 player dan skor gol cantik. Kat England jangan haraplah..baru dribble 2 player confirm ko kena tackle. Skil bukanlah segala-galanya di EPL. Cool Mr Arshavin...lambat laun kau akan kembali ke landasan yang sebenar.



Aksi persahabatan malam tadi menyaksikan Theo Walcott kembali ke pasukan utama England dan beraksi selama 74 minit sebelum digantikan Adam Johnson. Bakary Sagna, Diaby dan Clichy beraksi untuk France yang tumpas 1-0 pada Belarus. Cesc Fabregas plak beraksi selama 15 minit untuk Sepanyol malam tadi. Tapi yang paling mencuri tumpuan adalah Andrey Arshavin. Kapten Rusia ini merupakan arkitek utama dalam kejayaan Rusia menumpaskan Andorra 2-0. Gol pertama Pavel Pogrebniak dijaringkan selepas menerima hantaran cantik dari Arshavin. Gol kedua (penalti) juga diperoleh selepas hantaran Arshavin kepada Alan Dzagoev memaksa pertahanan Andorra menjatuhkan Dzagoev dalam kotak penalti. Berita baik setakat ini ialah takde sebarang kecederaan baru dilaporkan bagi pemain-pemain Arsenal. Diharapkan semuanya akan pulang tanpa sebarang kecederaan.

Once A Gunner, Always A Gunner.