Wednesday 1 September 2010

Manuel Almunia...Part II

Dengan tertutupnya transfer window malam tadi, episod duka kembali berulang. Penyokong-penyokong Arsenal terpaksa menerima kenyataan bahawa Manuel Almunia a.k.a Almunium akan terus terpacak di pintu gol Arsenal musim ini (mungkin sampai Januari je kot..), Tapi ape kan daya..Mark Schwarzer yang dikatakan akan berpindah ke Arsenal terpaksa melupakan hasratnya apabila Fulham beria-ia untuk mengekalkan penjaga gol veteran tu kat Fulham. Aik..time jual Van Der Sar kat MU takde plak kau degil camnie. Konon-konon time tu dieorang pentingkan hasrat Van Der Sar untuk beraksi dalam Champions League. Itulah hakikat di BPL. Bias..bias...bias..kroni..kroni..kroni...
Adakah jumlah transfer yang ditawarkan oleh Arsenal begitu rendah? Bagi aku tak sama sekali. 2 juta untuk penjaga gol dari kelab kecil macam Fulham adalah satu jumlah yang agak besar. Tambahan pulak Schwarzer pun bukannya pemain remaja belasan tahun. Menghitung hari untuk pencen je tu. Walaupun penjaga gol veteran tu dah melaungkan hasrat untuk ke Emirates, boss Fulham yang konon-kononnya tak jumpa lagi pengganti untuk Schwarzer tetap berdegil untuk memaksa Schwarzer kekal di Craven Cottage (satu kategori ngan Bakers Cottage). Tapi ape-ape hal, yang ruginya ialah Arsenal.

Selama ini kita kuat kutuk Almunia..tapi ade juga insan-insan mulia yang sedia untuk menegakkan benang yang basah. Konon-kononnya bukan Almunia yang bersalah tapi barisan pertahanan depan dia yang gagal untuk back up die. Mungkin ini merupakan peluang keemasan terakhir bagi Almunia untuk membuktikan kehebatan die. Wenger telah ambil langkah awal dengan mendapatkankhidmat pertahanan berpengalaman, Squillachi dan pertahanan kebal seperti Vermaelen dan Koscielny. Mampukah kewujudan tembok pertahanan yang mantap ni meningkatkan prestasi Almunia???? no guarantee!!! Kalau dah dasar kambing..sampai bila-bila pun kambing la die..

Teruk sangat ke Almunia??? Sebenarnya die ni agak ok. Pernah beberapa kali mamat Spain ni muncul wira Arsenal. Menggagalkan penalty Diamanti, Robbie Keane, Geovanni dan aksi hero sewaktu menentang Barcelona di final Champions League 2006 dan sewaktu menentang MU (first leg SF Champions League) merupakan antara memori indah Almunia sepanjang aksi yo-yo bersama Arsenal. Bukan seorang keeper yang hebat tapi boleh dikategorikan sebagai keeper average. Tapi layakkah seorang penjaga gol average seperti ini menyarung jersi no.1 di kelab top macam Arsenal? Arsene knows!! Biar ape sekalipun complaint dari penyokong, Wenger tetap teguh dengan pendiriannya. Almunia bagi Wenger merupakan seorang penjaga gol yang hebat.

Dengan Spurs mendapatkan khidmat Stipe Pletikosa, aku agak konpius dengan status penjaga gol di Arsenal. Kenapa Wenger tak nampak opsyen lain selain daripada membawa masuk Schwarzer??? Pletikosa merupakan seorang penjaga gol yang sememangnya lebih bagus dari Almunia. Dan kenapa pulak tak nak consider Shay Given?? Hanya Wenger yang mampu menjawab.

Mampukah Squillaci menamatkan krisis di bahagian pertahanan Arsenal? Wenger menekankan bahawa kehadiran pemain veteran ni mampu menyuntik pengalaman bagi pemain-pemain muda seperti Vermaelen dan Koscielny. Strategi yang sama pernah digunakan sebelum ni. Silvestre dan Gallas dibawa masuk dengan alasan yang sama. Setiap kali penyokong mendesak Wenger untuk mendapatkan keeper baru, dia akan angkut defender veteran (semestinya dari France) untuk menutup mulut penyokong. Alasannya, Almunia ialah keeper yang hebat cuma dia perlukan cover di barisan pertahanan. Hasilnya, Gallas sekadar menimbulkan krisis di bilik persalinan. Dan siapa yang boleh lupa "kematangannya" masa draw 2-2 dengan Birmingham beberapa musim yang lepas. Opps..aku terlupa pasal Silvestre. Ok..tak payah buang masa cerita pasal badut tu. Andaikan saje die tak pernah wujud kat Arsenal. Harapan Wenger untuk pemain-pemain veteran tu mendidik pemain-pemain seperti Djorou, Senderos dan Gibbs nyata gagal. Senderos hilang tanpa suara. Djourou pulak masih mencari arah. Hanya Gibbs sahaja yang boleh dibanggakan. Tapi Squilacci merupakan pemain yang lebih dinamik dan berdisiplin. Rekod di kelab lamanya merupakan sesuatu yang mungkin memberikan harapan baru (tak de la baru sangat...). Tapi sejauh manakah kemampuan Squilacci untuk mengemudi barisan pertahanan Arsenal??? Hanya Wenger yang mampu menjawab. Kita nantikan apa yang akan terjadi musim ini..



Once A Gunner, Always A Gunner.