Sunday 19 September 2010

It s all in the game....

Sukar untuk menentukan siapa man of the match malam tadi..Setelah berfikir panjang aku rasa selayaknya pengadil "paling adil", Phil DOwd yang perlu diberikan gelaran tersebut. Aksi yang cukup berat sebelah dan tidak konsisten dan di penghujung perlawanan telupa untuk tengok jam sehingga perlawanan berlarutan. Mungkin Arsenal perlu akur dengan keputusan seri itu, tapi bagi aku kalau nak seri tu biarlah dengan cara yang lebih terhormat.

Pengadil yang tidak berkaliber seperti Phil DOwd perlu ditamatkan perkhidmatan mereka kerana manusia-manusia seperti ini "membunuh" pasukan seperti Arsenal. Wenger pastinya tak senang duduk melihatkan DOwd begitu ringan tangan untuk melayangkan kad kuning kepada player Arsenal walhal Bramble dan Malbranque yang sepatutnya menerima nasib yang sama diberikan amaran berjuta kali. Kenapa Bramble tidak dilayangkan kad kuning untuk tackle terhadap Jack, sedangkan Song yang tidak bersalah begitu mudah dilayangkan kad. Adakah ini pesanan FA untuk pengadil-pengadil ini?? BERAT SEBELAH DAN TIDAK KONSISTEN..itulah rumusan bagi mutu pengadilan Dowd.

Beralih kepada perlawanan, secara jujurnya aku rasa Sunderland layak untuk mendapat satu mata malam tadi. Arsenal bermula hambar tapi gol nasib yang dijaringkan Fabregas sudah cukup untuk Arsenal. Kelibat Rosicky di barisan midfield amat meyakinkan. Lupakan penalty miss tersebut, secara keseluhannya Rosicky beraksi cemerlang dan kombinasinya bersama NAsri merupakan kombinasi terbaik malam tadi. Walaupun beraksi 10 orang, Nasri dan Rosicky tetap mempamerkan gaya passing yang amat mantap. Chamakh sedikit mengecewakan. Sering terlepas bola dan kurang idea bila berhadapan dengan pertahanan lawan. Jack perlu lebih berhati-hati. Gaya bersahajanya sering menyaksikan pemain ini kehilangan bola. Song sepatutnya beraksi 90 minit tapi dengan ref mangkuk seperti Dowd agak sukar untuk perkara tersebut berlaku. Pertahanan (Squillaci dan Koscielny) merupakan wira sebenar perlawanan malam tadi. Setelah menyaksikan persembahan pemain pertahanan dua orang ini, aku yakin musim ini kita mampu berhadapan dengan team-team besar tanpa sebarang kerisauan.

Pemain paling mengecewakan?? Andrey Arshavin!! Pemain Rusia ini sering kali beraksi sambil lewa. Dan 2-3 peluang yang diperoleh gagal disudahkan. Agak mengecewakan bagi pemain berkaliber seperti Arshavin. Sepatutnya dia lebih tajam dan berbisa di hadapan gol. Malangnya, dia hilang sentuhan berbisanya sama sekali. Walau ape pun, 1 mata bukanlah sesuatu yang perlu dirisaukan. Mungkin satu pengajaran yang menyakitkan bagi barisan the Gunners. Ayuh, kita beralih ke perlawanan seterusnya!!

Once A Gunner, Always A Gunner.