Thursday 20 August 2009

Sepakat Membawa Berkat

Sebaik sahaja Toure dan Adebayor dijual, ramai yang menidakkan peluang Arsenal untuk menjulang sebarang piala musim ni. Tapi Arsene Wenger cukup yakin dengan tindakannya. Nampaknya dia betul lagi. Arsene Knows!! Akhirnya die memecahkan kebuntuan di sebalik misteri di sebalik penjualan dua pemain tu. Pertelingkahan Bendtner-Ade dan Gallas-Toure sememangnya menganggu keharmonian di bilik persalinan Arsenal sepanjang musim lepas. Apatah lagi dengan beberapa episod kekalahan kepada team-team bawahan, situasi bertambah buruk. Saling tunding-menunding berlaku dan sekali gus memberikan peluang kepada pihak media untuk menghentam Arsenal. Ianya berhasil. Tiada piala yang dijulang Arsenal musim lepas. Jadi professor telah mengatur Plan B untuk mengatasi masalah yang boleh dikategorikan Tahap 5 ni. Toure dan Ade dijual tanpa berfikir panjang. Hasilnya??!! Setakat ni dah 3 player yang secara terbuka mengakui betapa langkah Wenger itu berjaya mengembalikan keharmonian dalam bilik persalinan Arsenal mahupun atas padang. Persefahaman antara pemain-pemain dilihat semakin baik dan semangat ke"Arsenal"an semakin mantap. Bravo Prof..You are the best!!

Andai ditanya pada peminat-peminat Arsenal, aku berani jamin hampir kesemua mereka akan menamakan Robin van Persie sebagai pemain yang layak diberi gelaran Mr.Arsenal. Komitmen dan kesungguhan yang dipamerkan pemain senior ni amat mengagumkan. Walaupun masih belum meledakkan sebarang gol untuk musim ni, setiap gol Arsenal pasti akan ade sentuhan pemain Belanda ni. Kombinasinya dengan Arshavin semakin mantap dan kemampuannya untuk menghasilkan peluang menjaringkan gol bagi rakan-rakan sepasukan sememangnya tak dapat disangkal lagi. Persie mengakui betapa dia semakin selesa dengan pasukan jelmaan baru musim ni. Dia juga mengakui betapa semangat berpasukan yang selama ni agak pudar di Emirates kini berjaya dikembalikan. Van Persie yang sememangnya dah sebati dengan corak permainan Arsene Wenger mengakui die sikit pun tak heran sebab tak score lagi. Sebaliknya die berbangga dengan sumbangannya terhadap pasukan. Sejak pemergian Henry, van Persie berjaya mengisi kekosongan tersebut. Mamat ni jugak sering mengingatkan aku pada lagenda Gunners, Dennis Bergkamp. Selamba, touch yang penuh class, low profile dan komited. Harap-harap dia akan kekal di Emirates dan terus memberi sumbangan pada Arsenal.


"Aku fobia!!" luah Georgios Samaras setelah tamatnya perlawanan Celtic vs Arsenal. Die tanpa segan silu mengakui Celtic sememangnya bukan lawan yang sesuai bagi Arsenal. Samaras yang pernah beraksi untuk Manchester City membayangkan laluan yang lebih sukar menanti pasukannya di Emirates. Corak permainan yang jauh berbeza menjadikan usaha Celtic untuk mengekang serangan bertali arus dari Arsenal semakin sukar. Kenyataan Samaras ini semestinya mengecewakan Tony Mowbray yang sebelum ini melaungkan keyakinan untuk menembusi gawang Arsenal di Emirates pada return leg nanti. Namun Samaras mengakui Celtic cuba berusaha untuk membina pasukan ala Arsenal's way. Die juga mengakui usaha ini sememangnya sukar dan bakal mengambil masa yang lama. Kalau menjadi ianya pasti mengangkat reputasi Mowbray selaku "The New Wenger".

Once A Gunner, Always A Gunner..