Thursday 30 July 2009

Hannover 09 0 - Arsenal 1



Captain Cesc is back!!! Jaringan sulung Cesc Fabregas seawal minit ke-8 membantu Arsenal untuk meneruskan rentak kemenangan pre-season awal pagi tadi. Passing smart dari Robin van Persie disudahkan dengan mudah oleh kapten Arsenal yang kelihatan berada dalam top form. Tapi yang mencuri tumpuan aku dalam match ni ialah aksi meyakinkan penjaga gol muda, Wojciech Szczesny. Lepas tengok match ni aku rate die lebih baik dari Almunia. Tapi mungkin masih tak cukup pengalaman dan pendedahan di peringkat tertinggi. Tapi memang cukup meyakinkan dan cukup berani mamat yang memiliki nama yang pelik ni. Mungkin cabaran yang lebih hebat menanti Lukasz Fabianski. Walaupun memberi tentangan hebat, Hannover 96 jelas bukan tandingan Arsenal. Tapi yang menjadi misteri ialah ketiadaan Rosicky. Harap-harap sekadar diberi masa untuk berehat. Seterusnya Emirates Cup menanti Arsenal hujung minggu ni. Diharap rentak kemenangan dapat diteruskan.

Yang ni pun berita yang same gak.."Captain is back!!"huhu..Sedap didengar tapi tak tau la realiti atau fantasi paparazi. Bekas kapten Arsenal, Patrick Vieira dikaitkan dengan episod jejak kasih bersama the Gunners. Arsene Wenger dikatakan masih menyimpan hasrat untuk membawa lagenda the Gunners ni kembali ke Emirates. Walaupun bukan Arsene s Style, ianya mungkin opsyen terbaik bagi Arsenal. Memang jelas yang pemergian Vieira masih tak dapat diterima kebanyakan peminat Arsenal yang merasakan masih belum ada pengganti baginya dalam skuad sekarang ni. Tapi berita ni aku rase setakat rumours je. Tapi kalau jadi pun ok gak tu!!!

Eh eh...Unta lar....Yup...penyerang Belanda ni kembali dikaitkan dengan Arsenal selepas Spurs dilihat telah hilang minat pada mamat ni lepas mendapatkan khidmat si Galah Panjang Crouch. 15 juta yang diperoleh melalui penjualan Toure dilihat sudah cukup untuk membiayai kos untuk mendapatkan Huntelaar. Namun apakah rasionalnya untuk membeli penyerang sedangkan yang kronik sekarang ni defensive midfielder??!! Lu pikirlah sendiri! Walau ape pun aku yakin selagi pemain tu ada kualiti, mereka sentiasa dialu-alukan oleh the Gunners. Prospek untuk bergandingan dengan Robin van Persie sememangnya sesuatu yang cukup menarik untuk Huntelaar. Tapi sorry arr Bro, "we got Eduardo da Silva..la..la..laa..la.."

Tahukah Anda?? Do You Know? Berapakah keuntungan yang dikaut oleh Arsenal hasil penjualan Kolo Toure? 14.85 juta!!! Pemain Ivory Coast yang dijual kepada Man City dengan harga 15 juta tu sebenarnya dibeli oleh Arsenal dari kelab Beveren (Belgium) dengan harga 150,000..diulang 150,000. Secara matematiknya memang satu percaturan yang cukup genius tapi secara taktikalnya agak menggerunkan. Tapi diharap pengganti Kolo Toure, Thomas Vermaelen dapat mengubati rindu peminat-peminat Arsenal terhadap pemain era the Invicebles itu. Satu lagi berita terkini ialah mengenai Maroune Chamakh yang kembali menggoda Arsene Wenger. Chamakh dikatakan kurang berminat dengan perpindan ke kelab "KECIL" Sunderland. Dalam diam-diam die dikatakan masih menaruh harapan untuk ke Emirates Stadium. Tapi kalau ikutkan pemerhatian aku terhadap Chamakh dan Huntelaar(pergh!!!), dirasakan Huntelaar merupakan pemain yang lebih dikehendaki Arsenal. Chamakh sekadar average dan masih perlu banyak belajar lebih-lebih lagi bab finishing yang amat ketara. Huntelaar merupakan pemain yang lebih direct dan mampu membaca gerakan dengan lebih pantas. Bab finishing, first touch, control dan heading memang Huntelaar jauh lebih bagus dari Chamakh. Tapi bab speed memang Chamakh lagi bagus dari Huntelaar. Tapi adakah salah seorang antara mereka akan menjadi Gunners musim depan?? Tepuk dada Wenger, Tanya Selera....

Fixtures Arsenal untuk Bulan Ogos
Ahad, 16-Ogos
Everton v Arsenal (12.30pagi waktu Malaysia)
Rabu, 19-Ogos
Arsenal v Bolton (2.45pagi waktu Malaysia)
Sabtu, 22-Ogos
Arsenal v Portsmouth (11.00malam waktu Malaysia)
Ahad, 30-Ogos
Man Utd v Arsenal (12.15pagi waktu Malaysia)

Once A Gunner, Always A Gunner..