Friday 31 July 2009

Buang Yang Keruh, Ambil Yang Jernih

Ape yang keruh??? Ape yang jernih?? Relax arr bro...Ni nak citer la ni..Macam yang kite semua sedia maklum pemergian Emmanuel Adebayor dan Kolo Toure menyukarkan lagi peluang the Gunners untuk menyaingi kelab-kelab top 3 yang lain seperti ShellSea, Mansjeriter United dan Live A Fool. Kalau diperhatikan elok-elok, setiap langkah yang diambil Arsene Wenger pasti akan ada agenda tersembunyi. Cuba rewind musim lepas, tengah performance Arsenal terumbang-ambing, Wenger dengan selamba membawa masuk seorang je player (Arshavin) untuk menguatkan skuad. Dan ternyata itulah keputusan yang betul dan tepat. Kehadiran Arshavin jelas mengubah aura di Emirates dan sekaligus membawa Arsenal kembali ke persada Top 4. Pada awalnya ramai yang menghentam keegoan Wenger yang konon-kononnya telah hilang sengat. Ada yang berpendapat kehadiran Arshavin seorang saja takkan mampu mengubah apa-apa. Tapi mereka ternyata salah dan Wenger berjaya membuktikan bahawa die masih merupakan master of tacticians di England mahupun di seluruh pelosok dunia. Bukan overrating tapi itulah hakikat.


Berbalik pada topik kita, tindakan Wenger untuk menjual Ade dan Toure juga ada rasionalnya. Seperti yang kite sedia maklum Ade memang dah lama hilang fokus kat Arsenal. Kenyataan-kenyataan tak bertamadunnya mengenai prospek perpindahan ke AC Milan merupakan titik permulaan perasaan kurang puas hati peminat-peminat. Hubungan tegangnya dengan Bendtner juga mungkin memudahkan lagi Wenger untuk membuat keputusan untuk menjual penyerang Togo itu. Wenger jelas ingin mengembalikan keharmonian di bilik persalinan Emirates. Ketiadaan Ade bukan sahaja membuka laluan untuk Bendtner tetapi juga mengembalikan keharmonian di kalangan pemain-pemain. Ade juga memiliki rekod hitam dalam hubungannya bersama pengurus-pengurusnya sebelum ni. Masa kat Monaco die pernah kutuk manager disebabkan isu kenaikan gaji dan manager Togo juga pernah menjadi mangsa kutukan pemain tinggi lampai Togo ini. Toure plak sememangnya dah lama hilang minat dengan Arsenal. Pelantikan Gallas selaku kapten jelas mengecewakan bekas pemain Arsenal itu. Salah faham yang wujud antara Toure dan Gallas juga antara punca ketidak tenteraman kem Arsenal. Jadi diharap dengan penjualan Toure, Gallas dapat memberikan persembahan yang lebih baik dan bertenaga.


Jadi jika dilihat pada agenda tersembunyi ini, pastinya Wenger sekali lagi mengambil keputusan yang tepat. Pengurus Ranger juga melahirkan rasa kagumnya terhadap pengurus Arsenal ini. Dia juga mengakui betapa die sedang mengkaji konsep pengurusan Wenger yang baginya terbaik di dunia. Walaupun mengharungi krisis ekonomi, hutang stadium baru dan krisis pemegang saham, Wenger cukup selamba dan tenang dalam mengambil keputusan. Dia juga tidak pernah mengharapkan sebarang dana dari tokey-tokey minyak dan pak arab untuk mengaut mana-mana pemain dengan harga yang tak masuk akal. Mungkin itulah yang membuatkan ramai pengurus-pengurus di serata dunia kagum dengannya. Long Live Arsene..


Once A Gunner, Always A Gunner..