Saturday 23 May 2009

Arsenal Juara FA Cup

Arsenal akhirnya menjuarai Piala FA awal pagi tadi. Tapi bukan hasil sumbangan pasukan utama sebaliknya pasukan remaja Arsenal. Walaupun masih ada satu lagi leg kat Anfield peluang untuk kalah amatlah tipis sebab dalam first leg kita menang 4-1. Yang menariknya 3 gol jaringan Arsenal diilhamkan oleh Jack Wilshere. Pemain muda ni nampak makin menghampiri slot dalam kesebelasan utama Arsenal Senior.

Gol pertama dijaringkan Gilles Sunu melalui hantaran Jack. Gol kedua plak dijaringkan sendiri oleh Jack melalui sepakan penalti. Gol ketiga merupakan gol terbaik perlawanan yang dijaringkan Sanchez Watt. Hantaran kemas Jack disudahkan dengan penuh selamba oleh pemain berusia 18 tahun, Sanchez Watt. Gol terakhir plak dijaringkan oleh klon Adebayor, Jay Emmanuel-Thomas. Seperti biasa lepas score mamat ni celebrate ngan tarian Togo ala Adebayor. Tapi finishing die memang berkualiti. Selaku kapten untuk perlawanan malam tadi Emanuel Thomas wajar dipuji. Harap-harap penyakit pemain senior yang senang hilang fokus bila dah leading tak berjangkit kat pemain-pemain remaja ni. Good Luck untuk second leg. Ayuh Jack and the Gang!!

VITO MANNONE !! Kemungkinan besar penjaga gol kelahiran Itali yang juga penjaga gol no.3 Arsenal akan bakal diturunkan Ahad ni disebabkan kecederaan lutut Lukas Fabianski. Mungkin masa yang sesuai untuk menimba pengalaman di peringkat tertinggi. Lagipun memang peminat-peminat Arsenal tak pernah menyaksikan aksi pemain ini. Sumbangan terakhir dia hanyalah masa pre-season match masa lawan Barnett, Dia berjaya mengekalkan clean sheet dalam perlawanan tu. Namun masih belum dapat dipastikan sama ada dia betul-betul akan diturunkan sebab masih ada masa lagi untuk Fabianski pulih sepenuhnya. Walau siapa pun yang diturunkan, diharapkan mampu untuk mengekang sebarang lontaran-lontaran dan tandukan-tandukan zirafah-zirafah Stoke City.

"Kalau peminat kutuk aku boleh terima, kalau shareholder kutuk wa cukup panas!!" kata Arsene Wenger apabila disoal mengapa dia begitu tertekan sebaik sahaja mesyuarat dengan shareholders minggu lepas. "Wa bukan panas sebab dieorang kutuk wa tapi yang wa hangin wa punya budak-budak kena kutuk!!" jelas the Professor yang memang ada rekod bersih dalam mem"back up" pemain-pemain dia walau sehampeh mana pun mereka.

Dalam perkembangan lain, Arsenal dilaporkan bersetuju untuk membayar 15 juta untuk mendapatkan pemain kelahiran Norway, Brede Hangelaand dari Fulham. Berita ni masih belum disahkan oleh pengurusan Arsenal tapi kalau sah berita ni bakal disambut dengan senyuman lebar oleh setiap peminat Arsenal. Tapi aku tak berapa yakin sebab memang sukar Arsene Wenger nak bayar 15 juta untuk pemain pertahanan. Kalau betullah jumlah tu, Hangelaand bakal menjadi pemain pertahanan termahal Arsenal setakat ni. Sama-samalah kita nantikan sebarang pengumuman rasmi.

Sebelum tutup cerita, mari kita sama-sama preview kehebatan pemain kita yang bakal kembali beraksi musim depan. Rembatan-rembatan kencang die sememangnya dirindui oleh setiap peminat Arsenal. Diharapkan Tomas Rosicky akan kembali dan kekal sepanjang musim depan. Layan...

Once A Gunner, Always A Gunner