Tuesday 26 May 2009

Tekanan Berakhir.....

Relegation Battle sememangnya fokus hari Ahad lepas.Tapi kenapa sampaikan langsung takde highlight gol-gol Arsenal masa break first half?? Gol-gol match lain semua ditayangkan tapi perlawanan yang paling menarik hari tu(aku sanggup download semalam), langsung tak diendahkan. Astro berat sebelah!! Itulah kesimpulannya. Andai Stoke score dulu hari tu confirm gol tu disiarkan. Disebabkan itulah review untuk match tu terpaksa dilewatkan. Aku hanya akan review lepas tengok full match. Highlight2 tak main la.

Vito Mannone
Sagna -- Toure -- Song -- Gibbs
Walcott -- Fabregas -- Denilson -- Diaby
van Persie -- Arshavin

Setelah sekian lama sejak berpindah dari Zenit Arshavin terpaksa beraksi di bahagian sayap kiri, dalam match ni dia berpeluang berpasangan dengan Robin van Persie di bahagian serangan dengan Diaby menggantikan tempatnya di bahagian sayap kiri. Sebelum tu harus diingat yang kita pernah kalah memalukan dengan Stoke awal season dengan dendam membara masih tersimpan terhadap Thomas Sorensen. Andai menang match ni bermakna hanya Fulham dan Liverpool je yang gagal dikalahkan Arsenal musim ni.

Gol pertama hasil jaringan penyerang sensasi Stoke, James Beattie. Malangnya die score di penghujung yang salah. Cross dari Fabregas gagal dikawal Beattie yang secara tak sengaja tersepak masuk gol sendiri. Tapi gerakan Arsenal sebelum tu memang layak disudahkan dengan gol. Pujian untuk Walcott yang bermain dengan penuh konsisten dalam perlawanan ni.

"Liat giler ko ni!!"jerit Shawcross kepada van Persie sebelum menjatuhkan pemain terbaik Arsenal dalam kotak penalti. Penalti dihadiahkan dan van Persie dengan selamba menyempurnakan sepakan penalti yang serba sedikit mengubat duka dilayangkan kad merah dalam perlawanan yang sama awal musim ni. Tapi penjaga gol masa tu bukan Sorensen. Jadi dendam Persie masih belum berkesudahan. "Aik masuk lagi!!!"jerit Tony Pulis apabila pasukan bimbingannya kembali dirobek kali ni oleh Varisikki Abou Diaby. Sepakan percuma van Persie ditanduk dengan cantik oleh Diaby untuk membolehkan Arsenal mendahului 3-0 dalam masa 18 minit, satu rekod untuk musim ni.

CUAI!! Itulah yang boleh disimpulkan terhadap performance Denilson untuk musim ni. Kali ni die kembali menunjukkan kecuaiannya apabila menjatuhkan Fuller dalam kotak penalti yang menyebabkan Stoke menjaringkan gol pertama. Namun Sorensen dimasukkan bagi membolehkan Stoke tidak dimalukan dengan lebih teruk lagi. Malangnya, van Persie mempunyai plan yang berbeza. Peluang terbaik untuk melangsaikan hutang awal musim. Gol tercantik perlawanan dijaringkan melepasi jangkauan Sorensen. Satu voli kaki kiri yang jelas membuktikan penyerang Belanda ini merupakan penyerang terbaik Arsenal untuk musim ni dan musim depan.

Dalam perkembangan lain, Arshavin kembali melaungkan komitmennya terhadap Arsenal apabila berjanji akan lebih menonjol musim depan selepas merasakan dia langsung tidak menyumbang apa-apa musim ni.Kau salah Arshavin!! Sumbangan kau untuk musim ni cukup kritikal untuk kelab dan peminat. Namun kita masih mengharapkan sentuhan berbisa Arshavin bakal dilihat dalam saingan CL musim depan.

Rating @ 3M : Mannone (6), Sagna (7), Toure (7), Song (7), Gibbs (7.5), Walcott (7.5), Denilson (5), Fabregas (8), Diaby (7), van Persie (9.5), Arshavin(7 )

Once A Gunner, Always A Gunner..