Tuesday 12 May 2009

Welcome to Arsene Stadium

Biar ape pun yang dibising-bisingkan oleh penyokong-penyokong. Biar berapa ramai pun bekas pemain yang cuba mengutuk polisinya. Biar berapa banyak pun artikel yang mengutuk strateginya disiarkan di dada akhbar. Segala-galanya dilihat tidak mampu sama sekali untuk mencalar walau sedikit pun keyakinan pengurus sepanjang hayat Arsenal, The Untouchable Wenger. Mungkin ini yang dicemburukan oleh Mourinho, Avram Grant, Scolari dan Roy Keane. Kenapa kiteorang dipecat begitu cepat sedangkan Wenger mampu bertahan selama 5 musim tanpa trofi? Ajaib, kuasa luar biasa dan percaturan jangka masa panjang menjadikan pengurus terbaik Arsenal ini antara pengurus yang paling kebal di dunia.

Emirates Stadium boleh dikatakan masterpiece dari pengurus yang mula bertapak di Arsenal pada tahun 1996 ini. Ramai yang mengutuk pendiriannya untuk menjual ramai pemain senior dan keengganannya untuk menggantikan mereka dengan pemain-pemain terkemuka sebaliknya membawa masuk muka-muka baru dengan harga murah. "Wa tarak faham sikit pun sama ini worang."rungut seorang tokey kedai runcit di Petaling Street. "Gue bisa enggak mau lihat kita berterusan begini dong."sambung seorang pekerja pembinaan warga Indonesia yang kebetulan terdengar rungutan tokey tadi. Mungkin ramai lagi yang menyuarakan pendapat yang sama. Tapi, MENGAPA Wenger berkelakuan begini?? Hilang plot? Hilang magik? Degil? Ego? Mungkin TIDAK.

£430 million !! Itulah kos penuh pembinaan stadium yang dikatakan antara stadium terbaik dunia dari segi seni bina dan infrastrukturnya ini. Kos ini bersamaan dengan harga 13 Robinho!! Jika Highbury mempunyai kapasiti 38,419, Emirates pula mampu memuatkan seramai 60,355 orang. Kedegilan Wenger untuk membelanjakan duit yang diagihkan untuk membeli player baru sebenarnya bersangkut-paut dengan stadium ini. KENAPA? Arsenal dilaporkan antara kelab yang mempunyai (mungkin satu-satunya) rekod kewangan yang paling stabil di dunia. Sewaktu pembinaan Enirates, ramai yang menjangkakan Arsenal akan mula berdepan dengan kegawatan ekonomi dalaman dalam masa terdekat. Kewangan Arsenal tidak sama sekali tergugat dengan pembinaan stadium ini malah mencatatkan pulangan yang berganda sehingga menduduki tangga ke-3 kelab terkaya dunia (dianggarkan berjumlah $1.2billion). "Macam mana boleh jadi camtu? Tak paham betul den." soal Roman Abrahomovic sambil menggaru-garu kepalanya. Jawapan dari board Arsenal menceritakan segala-galanya. "Wenger made it possible" kata sumber dari board Arsenal.

Ramai yang melihat senario ini dari sudut yang negatif. Jika Wenger terus berbelanja sakan dan meniru gaya team2 "jom belanja besar" yang lain, pasti Arsenal kini berhadapan dengan situasi West Ham. Namun kebijaksanaan pemegang ijazah kejuruteraan dan master's degree ekonomi ini berjaya mengelakkan segala kemungkinan yang menakutkan tu. Jimat berbelanja dan kekal di top 4 dan berjaya ke separuh akhir CL dan FA Cup membuktikan kemampuan Wenger untuk mengawal situasi dengan berhemat.

Wenger pasti boleh berbelanja besar untuk membeli pemain-pemain terkemuka, tapi impaknya terhadap kedudukan kewangan Arsenal sentiasa dipertimbangkan. Bijak dan tenang. Itulah Arsene Wenger. Jika bukan kerana ini, pasti sudah lama nasib Mourinho dan Keane dialami oleh Wenger. Sebenarnya Wenger bukan sahaja menyerap tekanan yang diberikan kepada pemain2 tapi turut menyerap tekanan yang seharusnya diserap oleh board Arsenal.

Tiada satu pun kelab yang berada dalam kelompok top 4 yang akan mengekalkan pengurus mereka sekiranya gagal memenangi sebarang trofi dalam tempoh 5 musim. Tapi pengurusan Arsenal sememangnya faham dengan segala tindak tanduk Wenger sehinggakan Dein sebelum meninggalkan Arsenal pernah mengatakan "Arsene is Arsenal". "Arsene knows". Aku dengan bangga boleh jamin bahawa Wenger ialah pengurus terbaik yang mampu kawal perbelanjaan kelab. Sehinggakan hutang Emirates langsai mustahil kita akan melihat sebarang pembelian mega dari Wenger.

Ajaibnya, pada awal musim ramai yang menjangkakan Arsenal hanya akan menduduki tangga ke-10 liga dan tidak akan pergi jauh di peringkat Eropah. "Silap besar la lu beb. Wa kasi bikin muka lu tebal hujung musim ni"kata Wenger pada segala tohmahan itu. Ya, memang dia yang betul. Itulah magik yang hanya mampu dijelmakan oleh Wenger. Ramai yang melihat Arsenal sebagai kelab tanpa trofi selama 5 musim tapi jangan lupa kita juga kelab tanpa hutang besar selama 5 musim. Tak guna menang segala trofi tapi kelab akan bankrup tak lama lepas tu. Fikir-fikirkan..

Andai 30 million diberikan kepada pengurus-pengurus lain mungkin takde ramai yang akan berjaya menghasilkan magik seperti Wenger. Jika Ferguson yang berdepan situasi itu, "Tak cukup mate. 30million cukup untuk beli striker flop sorang jer. Mane cukup nak bikin satu team.Susah wo..". "Aku stay sampai hujung season je. Ko bagi duit aku takkan beli sape2 sebab aku pakai team same je sampai mati." kata Hiddink apabila diberikan opsyen yang sama. "Gilo ko apo jang? 30 million tu cukup untuk beli Robbie Keane je. Tu pun pastu aku kena jual balik separuh harga. Rugi la jugak. Wa tak pandai akaun la bro." kata Benitez dengan serius.

Mungkin ada yang faham dengan situasi ini mungkin ada yang langsung tak mau peduli. Walau apa pun Arsene Wenger merupakan yang terbaik untuk Arsenal. In Arsene We Trust..

Yang kat bawah ni klip yang mungkin membuka mata sesetengah golongan yang kurang semangat ke"Arsenal"an mereka. Mungkin boleh amik pengajaran sikit dari minah kat bawah ni. Walaupun tak cun sangat tapi semangat dia mmg wa respect. "Luv ya Honey!"

p/s: Tp yang sebelah tu mmg hot..huhu..off topic

Once A Gunner, Always A Gunner..

No comments:

Post a Comment