Friday 8 May 2009

Defend aku ngan siling parlimen same jer,senang bocor??Aku tak nampak pun

Kenyataan kat atas diungkapkan oleh satu-satunya pengurus yang mempunyai kontrak sepanjang hayat, Arsene Wenger. Keegoaan Wenger untuk tidak mendapatkan pemain pertahanan yang lebih reliable dan konsisten menyaksikan satu demi satu trofi terbang melayang dari pandangan peminat-peminat Arsenal.

Tak cukup dengan tu, seorang fan Gunners kat Kenya sanggup bunuh diri semata-mata untuk menunjukkan kekecewaan kat prestasi yoyo team kegemarannya. Persoalannye, berapa ramai lagi yang perlu bunuh diri untuk meyakinkan Wenger betapa barisan pertahanan Arsenal perlukan rombakan serta-merta sebelum dimalukan lagi musim depan?

Apakah pemain-pemain Chipsmore (kejap ade kejap takde) seperti Gallas si Pemalas dan Mikael "Expired" Silvestre akan terus diberikan kepercayaan untuk mempertahankan kubu Emirates season depan?

Sikap tutup mata the Professor terhadap kepincangan barisan pertahanan Arsenal sememangnya mengecewakan. Walaupun dijanjikan dengan kepulangan William Gallas musim depan yang kononnya akan "back with a bang", ramai fans Arsenal tidak sanggup mempercayai kata-kata Wenger.Kenapa perlu ambik risiko sedangkan option2 lain terhidang depan mata?

Percaturan awal Wenger untuk melantik Gallas sebagai kapten jelas mengundang bencana. Kapten yang sepatutnya bersikap winner akhirnya menjadi loser apabila antik Gallas sewaktu perlawanan menentang Birmingham mengundang reaksi marah peminat2 Arsenal. Gallas dipecat dan digantikan dengan Fabregas.BIJAK. Tapi, apakah itu dapat selesaikan isu kelonglaian pertahanan Arsenal? TIDAK. Tragedi berlarutan dengan pembelian kuda tua yang nyata dah sampai expiry date, Silvestre. Kesimpulannya,Wenger langsung tak berminat untuk menyelesaikan krisis di bahagian pertahanan Arsenal. Tak cukup duit untuk beli defend baru atau yakin defend ni akan menunjukkan peningkatan? Dua-duanye BUKAN.

Pertahanan tinggi lampai Fulham, Brade Hangeeland dilihat mampu memberikan nafas baru untuk pertahanan Arsenal. Tapi, adakah Wenger sanggup untuk buang ego sejauh yang mungkin dan beli pemain ni? Kemungkinan besar TIDAK. Minat dari team2 lain seperti Spurs, Chelsea(tak cukup lagi ke??),Inter Milan dan Barcelona dilihat bakal menutup terus peluang Arsenal untuk mendapatkan Hangeeland.

Diharapkan kepulangan Phillipe Senderos (jangan harap sangat),Gavin Hoyte dan Armand Traore mampu menyelesaikan krisis pertahanan Arsenal untuk musim depan. Pemain Perancis dan Newcastle, Sebastian Bassong turut dikatakan berminat untuk menyertai Arsenal dengan yuran perpindahan yang dikhabarkan sebanyak £6m. Tapi sanggupkah Wenger membelanjakan duit sebanyak tu untuk pertahanan.

Mamadou Sakho(Paris St Germain), satu-satunya pemain yang aku rasa akan menimbulkan minat Wenger baru-baru ni dipancing plak oleh Man Kayu a.k.a Manchester United.Mamat ni memang hebat dahtu umur pun baru 20 tahun.Perfect signing mungkin. Tapi Hangeeland dilihat mampu memberikan impak yang lebih besar.

Joleon Lescott yang dikatakan turut diintai oleh Wenger kini tinggal angan-angan. Mamat tu dikatakan komited dengan Everton dan takkan pertimbangkan tawaran dari mana-mana kelab lain.

Barisan serangan dan tengah Arsenal memang hebat cuma dengan barisan pertahanan yang lemah longlai kita gagal untuk menunjukkan kehebatan sebenar. Andai Wenger betul2 serius untuk memenangi sebarang trofi musim depan, satu2nya tindakan awal yang perlu dilakukan ialah pembelian pemain pertahanan yang lebih konsisten dan reliable. Kalau tak, anniversary ke-6 tanpa trofi bakal disambut hujung musim depan.

Once A Gunner, Always A Gunner

No comments:

Post a Comment