Monday 11 May 2009

Arsenal dan no.4 tidak dapat dipisahkan...

Sumpahan no.4 berterusan lagi!! Kite score 4 dan bolos 4 di Anfield,kalah dengan aggregate 4-1 di tangan Man U,kalah 4-1 di tangan Chelski dan persembahan yang cukup menghampakan dari pemain no.4 dan no.14. Mungkin ada signifikasi tersendiri no.4 bagi team Arsenal musim ni. Apakah Arsene Wenger akan beli 4 player baru season depan atau adakah 4 orang player akan keluar dari Arsenal hujung musim ni? Entah..

Kecewa,hampa, risau, geram dan tertekan menceritakan segala-galanya setelah menyaksikan betapa mudahnya kita terkulai di tangan Chelsea yang tidaklah begitu menyerlah.

Jauh di sudut sebuah kedai mamak (lokasi dirahsiakan) yang agak penuh dengan manusia2 berbaju biru, terpacak seorang peminat setia Arsenal yang lengkap dengan jersi merah putih. "Mamak,teh tarik satu,"jerit lelaki berjersi Arsenal itu. "Makan?"soal mamak yang kurang hensem itu dengan suara kasar ala Hamid Gurkha. "Tunggu Arsenal score dulu,"jawab peminat Arsenal tu dengan penuh yakin yang menyebabkan kesemua makhluk2 berjersi biru menoleh ke arah lelaki berkeyakinan tinggi itu. Line up kedua2 pasukan terpapar di skrin TV yang menyebabkan lelaki berjersi merah putih tak senang duduk. "Takde Arshavin..Sub pun takde.ARGHHH!! Ape?? Diaby main left wing!! Wenger,ko wat hal lagik," rungutnya dengan tertekan.

Fabianski

Sagna -- Toure -- Silvestre -- Gibbs

Walcott -- Nasri -- Song -- Diaby

Fabregas (c)

van Persie


10 minit berlalu dengan cukup baik. Arsenal mempamerkan aksi terbaik dengan passing2 mantap dan hampir 5 peluang dijelmakan tapi malangnya gagal disempurnakan. Walcott seharusnya menjaringkan sekurang2nya satu gol dalam 10 minit pertama. "Giler arr Arsenal.Boleh menang ke kite ni?"kedengaran suara gelabah salah seorang makhluk berjersi biru. "Anne,teh tarik,"teh tarih yang diorder 30 minit lepas akhirnya sampai. 20 minit berlalu dengan hampir 90% possesion berpihak kepada Arsenal. "Boleh menang kalau terus main camni," bisik lelaki berjersi merah itu kepada rakan di sebelahnya.



Apa akan anda lakukan sekiranya team anda kelihatan blur dan tiada peluang untuk menyaingi pasukan yang lebih muda dari anda? "Gua akan dive walaupun takde angin atau ribut. Janji dapat freekick"jawab Didier "f**king Disgrace" Drogba sambil membetulkan rambut rebonding beliau yang hodoh. "Gol!!!!"jerit makhluk2 berjersi biru sambil memberikan pandangan menjengkelkan kat lelaki macho berjersi merah. "Rilek la bro. Baru sebijik. Itu pun gol tipu." rakan di sebelah cuba menenangkannya. "Bodoh Silvestre. Ko lompat katak je ape guna. Clear la bola tu."kedengaran sumpahan lelaki berjersi merah.

Perlawanan yang pada mulanya cukup menarik berubah secara mendadak. Gol "tipu" itu terus mematikan semangat juang anak muda Arsenal. "Tu la. Attacking power tapi defend bebal tak gune gak."sambung anak muda berjersi merah itu. "Gol!!! caya la Anelka." jerit makhluk2 berjersi biru lagi. Tapi aku nak puji pemain tamak yang dulu beraksi untuk Arsenal tu. Walaupun score die taknak celebrate. Sentimen lama mungkin.

Minit ke-49 segala-galanya berakhir bagi Arsenal. Pemain yang paling bersemangat atas padang, Kolo Toure bernasib malang apabila terjaring gol sendiri. "Bukan salah ko Toure. Ko sorang je defend mmg la payah."sungut lelaki berjersi merah. Pada ketika itulah lelaki berjersi merah itu faham kenapa Toure nak sangat blah mase January transfer. Terpaksa partner dengan CB yang mmg tak boleh diharap dan dipaksa mengerah segala tenaga yang ada untuk barisan pertahanan yang lemau ni.

Harapan untuk mendapatkan gol saguhati akhirnya tercapai apabila Nicklas "loose pants" Bendtner menanduk masuk gol yang diraikan dengan penuh semangat oleh lelaki berjersi merah itu. Mungkin makhluk2 berjersi biru agak pelik dengan kelakuan mamat tu tapi apa wa peduli. Ada maksud mendalam di sebalik sambutan peminat setia tu. Andai Emmanuel "Beyonce" Adebayor blah season ni, Bendtner dilihat mampu mengisi kekosongan tu.

Tapi segala-gala yang melibatkan Arsenal mesti berakhir dengan no.4. Disebabkan fengshui tersebut, maka Meloudah menjaringkan gol keempat Chelski dan sekaligus mencatatkan kemenangan away terbesar Chelski ke atas the Gunners dalam masa 40 tahun. Tahniah wat korang dan takziah wat kireorang.

Bola sepak sememangnya lucu tapi ianya lebih lucu jika anda merupakan seorang peminat setia Arsenal. Segala intipati kehidupan dapat dipelajari dengan menyokong kelab yang penuh dengan bakat tapi kurang trofi ini. Kalah bermaksud impian untuk merebut kelayakan automatik ke UCL terpaksa dilupakan oleh Arsenal. Kekalahan ini juga mungkin menguatkan lagi semangat Fabregas dan Persie untuk beralih kelab. Tapi ingatlah Fabregas dalam dua match lawan Man U dan Chelsea, ko merupakan pemain yang paling mengecewakan. Jangan bandingkan ko dengan Diaby dan Silvestre. Dieorang tu sekadar mayat hidup je atas padang tu. Ape-ape pun, tahniah wat Nasri,Gibbs dan Sagna yang memberikan persembahan terbaik malam semalam.

Rating @ 3M : Fabianski (5), Sagna (7), Toure (6), Silvestre (4), Gibbs(6), Walcott(6), Nasri (7), Song(6), Diaby(4), Fabregas (5.5), Persie (6)

2 comments:

  1. macth mlm td mmg menyakitkn ati..
    domnsi p'mainan tp klah truk..
    dfend lmah gler babun..
    perhh mlu gler..

    hope msim dpn xde mcm ni lg..

    ReplyDelete
  2. lpas henry blah dulu,toure patut jadi kapten.dia paling layak.paling senior.pilihan lain adalah gilberto.tapi wenger pi bagi kat beg galas tu apahal.apa apa hal pon,bagi dulu pluang kat fabregas.tengok dulu camner.kalau masih di takuk lama gak,tugas kapten tu kena bagi trus kat toure.tadak kompromi dah.sekadar pandangan aku yang tak seberapa...

    ReplyDelete